Bagan - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van MRJ Vliet-Soeterbroek - WaarBenJij.nu Bagan - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van MRJ Vliet-Soeterbroek - WaarBenJij.nu

Bagan

Door: Mirjam

Blijf op de hoogte en volg MRJ

02 Augustus 2016 | Myanmar, Pagan

Na een heel verregende busreis met plassen en gaten in de weg kwamen we aan in Bagan. Onze chauffeur had er grote moeite mee maar wist de brommers en fietsen behendig te ontwijken, zodat die niet compleet nat gespetterd werden als de bus door de enorme plassen hobbelde. Hier en daar moesten we omruiden omdat de weg weg was. Die tropische regenbuien zijn wel heel heftig, maar de temperatuur gaat nauwelijks omlaag, dus kwamen niettemin bezweet (en moe) aan, aan het eind van de middag..
Het stadje in was geen optie met dit soort tropische buien, maar dit hotel heeft weer een zwembad met een soort schoon slootwater, dus regen of niet, plonzen maar.
De volgende morgen (maandag al weer, de eerste week zit erop!) zijn we vroeg op pad gegaan om het archeologisch gebied rond Bagan te verkennen. Het is een heel groot gebied dat met de fiets in een aantal dagen kan worden doorkruist, maar met die modder en de weersvoorspelling (regen, regen, regen) besloten Ries, Jari en ik een auto met chauffeur te regelen.
Het bleef droog ;-)
Bagan is werkelijk ongelooflijk. Je kijkt je ogen uit. Het gebied staat vol met duizenden stupa's en tempels van zo'n 800-1000 jaar oud. Allemaal gevild met buddhabeelden in allerlei standen. Sommige tempels zijn nog in heel goede staat en complete pelgrimsoorden met vele boeddhisten (hele gezinnen) op blote voeten. Heel indrukwekkend. Andere tempels ziin meer ruïnes, maar ook heel mooi.
's Avonds, bij zonsondergang, hebben we een boottochtje gemaakt op de Irrawaddy rivier, die dwars door het gebied stroomt. Prachtig zoals de zon schittert en blinkt in de gouden stupa's op de oevers. Een regenboog maakte het spektakel compleet.

Nog even afgezien dan van het spektakel in het minihaventje waar onze boot ons kwam ophalen, en het hele dorp voor ons uitliep. Het minihaventje was duidelijk verder in het dorp terechgekomen dan gebruikelijk, als vevolg an de hoge waterstand. Er waren bomen en huisjes langs de kant van de haven, die normaalgesproken gewoon boven water hoorden te zijn.

• 02 Augustus 2016 - 09:08

Leonie:

Hoi Lieve Mensen,

Richard heeft inmiddels vast al prachtige foto's gemaakt?
    Lopen de mannen nog steeds in een longi, of heeft de broek het inmiddels gewonnen.
    Leuk hoor om jullie reis verslag te lezen.
    Ook wij vonden Bagan geweldig , jammer dat jullie er niet rond kunnen fietsen.
    Nu wel een hotel met zwembad aan getroffen, en ik me maar behelpen met de Oosterschelde.

Leonie

• 02 Augustus 2016 - 11:35

Huub:

Ahoi vakantiegangers, Bagan wij sliepen aan de rand van het plaatsje aan een wat bredere weg. Daar tegenover stond wen Tempel die opgebouwd was met stukjes spiegel,mooi van lelijkheid . De oude stad hebben wij per fiets bezocht,en wat erg mooi was,is de zonsondergang in dat gebied,dan zie je al de silhouetten van de vele tempels.
    In de avond op stap,in de vele klein zandpaatjes die daar zijn, en heerlijk gegeten.
    Na Bagan ,het was onze laaste culturele plek die wij bezochten ,zijn wij naar Ngapalibeach verhuist,dat noemde men zo ,omdat het op het strand van Napels scheen te lijken.
    Daar hebben wij onze laatste van de 5 weken,die wij in Myanmar waren op het strand en in het water doorgebracht.
    Jullie zijn nog niet zover,dus geniet nog even van al het mooie en bijzondere van dat speciale land.