Hsipaw - Reisverslag uit Hsipaw, Myanmar van MRJ Vliet-Soeterbroek - WaarBenJij.nu Hsipaw - Reisverslag uit Hsipaw, Myanmar van MRJ Vliet-Soeterbroek - WaarBenJij.nu

Hsipaw

Door: Mirjam

Blijf op de hoogte en volg MRJ

29 Juli 2016 | Myanmar, Hsipaw

Ha Luitjes, er blijkt een pc met een vaste verbinding in dit hotel (zonder zwembad, Leonie) zodat ik uiteindelijk Santpoort aan Zee heb kunnen inwisselen voor Myanmar.
Afin, Hsipaw dus.
Vanmorgen heerlijk uitgeslapen tot 8 uur en nu het gevoel van de jetleg kwijt.
Hsipaw is het noordelijkste punt van onze reis door Myanmar. Het ligt in het gebied van de Shan. Vanaf hier gaan we naar het zuiden reizen tot uiteindelijk Yangon, waar we wel geweest zijn met een tussenlanding, maar wat we nog niet bezocht hebben.
Gisterenmiddag en avond hebben we eigenlijk alleen maar een restaurantje gezocht om te eten, maar omdat het donker was nog niet zoveel gezien.
Vandaag hebben we flink gewandeld. Van 9.00u tot 15.00u, 12 km, maar wel rustig aan dus, en tussendoor hebben we ergens een noodlesoepje gegeten. Klein restaurantje, ze hadden alleen frisdrank en noodlesoep. Maar het was heerlijk hoewel wel aan de prijs: we waren wel E1,70 per person kwijt!
We liepen badend in het zweet door rijstvelden en dorpjes, en door kreekjes. Goed ingesmeerd met Deet natuurlijk, want malaria heerst hier wel. 'Mingela Ba' (goedendag) is in het Shan 'Maisun Ka', maar daar waren we zo achter want iedereen zegt je hier vriendelijk gedag, iedereen wil best op de foto met een big smile, en we mochten zelfs bij iemand in het Shan-huis kijken hoe dat nu is ingericht.
Aangekomen bij een basisschooltje werden de lessen onderbroken en gingen ze voor ons zingen. Geweldig. Birmese liedjes natuurlijk, maar wonderlijk genoeg ook engelstalige liedjes, want ze leren hier kennelijk op de basisschool ook engels! Liedjes als: dit zijn mijn oren en dit is mijn neus etc. dus waardoor de kinderen zingenderwijs een heleboel woorden leren.
Na een uurtje uitrusten en douchen ben ik in mijn eentje in Hsipaw zelf nog even op pad geweest en ik viel met mijn neus in de boter: ik maakte nog net de penalties mee van de voetbal derby tussen twee dorpen, en een van de twee won natuurlijk de beker. Wat een spektakel, wat een gejuich. Het hele publiek was van de geimproviseerde tribune afgekomen en stond op het veld, al bij het penalty schieten. Zodat de scheidsrechter meer werk had aan het publiek op afstand houden, dan aan de spelers en de score.
Vanavond met een groepje wat gegeten in een prima restaurantje, dat in de Lonely Planet stond, maar gelukkig voordat wij kwamen al vol zat met lokale bezoekers.
Het nu 22.15u hier en ik ga mijn mandje opzoeken. Morgenochten gaan Jari, Ries en ik naar de ochtendmarkt hier in het dorp, en die duurt van 03.30 tot 06.30u. Is wel heel vroeg, dus gaan we alleen even het staartje ervan meepikken (vanaf 05.45u ongeveer). En dan gaan we om 9 uur weer op pad! Tot gauw!

  • 29 Juli 2016 - 23:07

    Ada:

    Hallo vakantiegangers, dit is inderdaad wat anders dan Santpoort of Zandvoort !
    Maar Myanmar is dan ook erg speciaal, de kleurrijke bevolking, de vele monniken , je kijkt je ogen uit. ! Wat ons ook erg opviel waren de vele ossenkarren , geen normale auto te zien , alleen vrachtwagens ( veel kapotte langs de kant van de weg) en kleine vracht wagens met heeeeel veel mensen achterin de laadruimte ! Wel open uiteraard ! Hoe is het weer ? Nog last van de regentijd. Of valt dat wel mee ??
    Hier alles onder controle hoor! Wij houden zoals normaal de economie draaiende !!
    Have Fun ! XXXX
    Blijf schrijven want dat vinden we leuk !

  • 29 Juli 2016 - 23:09

    Huub:

    De lokale marktjes hebben wij er vele van bezocht ,tijdens onze reis door Myanmar ( Birma)
    Daar zie je de echte loka bevolking en kijk je je ogen uit ,70 jaar terug in de tijd.
    Het leuke vonden wij vaak, het door de marktkooplieden tellen van de dag opbrengst.
    Grote stapels met vaak erg vieze bankbiljetten ,met een waarde van enkele euro's .
    De monniken die in alle vroegte over lands de wegen en paden trokken met hun bedelnap,om wat eten op te halen.
    De ontelbare Boedhabeelden al dan niet voorzien van goud en andere versierselen.
    Als ik jullie verhalen lees,zie ik deze beelden weer voor me,een prachtig land om te bezoeken.
    Geniet er van ,blijf schrijven dan schrijven wij terug.
    Rest mij nog de groeten te doen van onze gezellige huisgenoot , Pino

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Myanmar, Hsipaw

MRJ

Mirjam, Richard en Jari zijn op reis naar Birma. We houden jullie graag op de hoogte.

Actief sinds 23 Juli 2014
Verslag gelezen: 187
Totaal aantal bezoekers 14054

Voorgaande reizen:

25 Juli 2016 - 14 Augustus 2016

MRJ in Birma

24 Juli 2014 - 17 Augustus 2014

suriname en curacao

Landen bezocht: