galibi en het lederschildpad - Reisverslag uit Albina, Suriname van MRJ Vliet-Soeterbroek - WaarBenJij.nu galibi en het lederschildpad - Reisverslag uit Albina, Suriname van MRJ Vliet-Soeterbroek - WaarBenJij.nu

galibi en het lederschildpad

Door: Mirjam

Blijf op de hoogte en volg MRJ

07 Augustus 2014 | Suriname, Albina

Begon als een rustig dagje, waarop we tijd zouden hebben het dorpje rond te lopen verder niets. Tijdens de wandeling door het dorpje, waar we onder andere de mini-zoo (met alleen tamme dieren, geen hekken nodig) bezochten, hoorden we dat er 's middags een volleybal wedstrijd zou worden georganiseerd. Daar zijn we dan ook gaan kijken. Tijdens de lunch bleek dat enkelen van ons (m.n. ik) nóg een schildpaddentocht zouden willen doen, nu we toch hier zijn. Hoewel het legseizoen zo'n beetje voorbij zou zijn, we hadden gisterenavond immers nog bijna verse sporen gezien, en wie niet waagt., etc.
We moesten wel wat met de bootsmannen onderhandelen over de plek (strand van Frans Guyana, aan de overkant van de brede Marowijne rivier dus gisteren kennelijk nog eierenleggende schildpadden gezien) en de tijd (vertrek 21.00u, bijna vloed, toch niet té laat aankomen: 21.30u, anderhalf uur zoeken/wandelen, dan om 23.00u terug, vóór 24.00u in ons bedje).
Uiteindelijk gingen Marc, Kathelijne, Bram, Jari en ik. Verder gingen naast de twee bootsmannen ook Jeffrey en Harvey mee.
De zee werd in de loop van de avond rustig en het werd een heldere nacht zodat de maan voldoende licht kon geven.
Even voor we op het strand van Frans Guyana aanlandden, zagen onze bootsmannen grove sporen en strand op. Wow! er was er dus een.
We sprongen van boord en inderdaad! Twee Franse mensen met zaklantaarns waren er al bij, maar daar lag ze dan. Een gigantische lederschildpad van zeker 1.80m lengte en 1.50 breedte had al een gat van zo'n 70 cm gegraven onder haar achterste. Ze lag te zuchten en te steunen met haar kop richting de bosjes. Wij gingen er respectvol aan de zijkant/ achterzijde in het zand omheen zitten, met de Fransen, zó dat ze ons niet Kon zien, en we fluisterden. Indrukwekkend!
Na een kwartier gaf onze Jeffrey aan dat de schildpad aan het eieren leggen was. Ze zuchtte en steunde en wij verdrongen ons rond haar achterste om met onze zaklantaarns en flitsers een glimp op te vangen van de vallende glibberige eieren, formaatje pingpongbal.
Na weer een klein half uur was ze kennelijk klaar en begon ze eerst met haar achtervinnen/poten het gat dicht te vegen. Daarna waren de voorvinnen aan de beurt, waarmee ze met enorme kracht grote hopen zand verplaatste. Een enkele keer werden wij ook onder het warme zand bedolven. Ze draaide zich twee keer om haar as daarbij, en leek ook een nep-nest te camoufleren.
Na een grote krachtsinspanning van in totaal 2,5 uur, schat ik, was het tijd om het water weer op te zoeken.
We probeerden nog wat foto's te maken, maar de flitsers weigerden allemaal. Niet veel geslaagde foto's dus, maar het was spectaculair en elke minuut waard.
Om 01.30u waren we, na een rustige vaartochtje terug op honk.

• 09 Augustus 2014 - 16:45

Ada:

Hoi hoi,
    Wow wat een mooi verhaal zeg, wij hebben dat gezien op de turtle island tussen Borneo en Filipijnen , alleen zijn ze bij ons opgegraven en naar een veiliger plaats toegebracht, waar de varanen ze niet konden opeten. ( die waren er nl wel op dat eiland)
    Huub heeft er een filmpje van !!

• 09 Augustus 2014 - 16:46

Ada:

Veel plezier nog daar en geniet van de laatste dagen op Curaçao..

• 09 Augustus 2014 - 16:51

Rani:

Hoi,

Leuk om te lezen en goed dat jullie ook schildpadden hebben gezien want dat is natuurlijk geen zekerheid. Ik vond Galibi ook erg leuk. De boottocht er naartoe was mooi en de schildpadden eieren te zien leggen is idd erg indrukwekkend. Snachts heb ik naast de gids ie hangmat gelegen onder de sterren omdat ze bedjes te weinig hadden.

We zijn hier erg benieuwd hoe het met Rich zijn pootje is en of Jari nog leeft na een aantal de agenda zonder WIFI!

Geniet er nog ff van, dat doen wij ook van jullie stulpje waar vanavond een etentje is voor een select gezelschap!

Xx

Tags: galibi