jodensavanne - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van MRJ Vliet-Soeterbroek - WaarBenJij.nu jodensavanne - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van MRJ Vliet-Soeterbroek - WaarBenJij.nu

jodensavanne

Door: Mirjam

Blijf op de hoogte en volg MRJ

28 Juli 2014 | Suriname, Paramaribo

Vandaag zijn we vanuit Overbridge gaan varen naar Jodensavanne. Dit was een van de eerste plantages langs de Surinamerivier, aangelegd door, je raadt het al: joden. Langs de grote rivieren liggen allemaal oude plantages, die vroeger gerund werden door Nederlanders en andere Europeanen, met vele slaven. De meeste plantages zijn nu helemaal overwoekerd, maar sommigen zijn nog bewoond door de nazaten van de eigenaren, of door de nazaten van de slaven. Jodensavanne was nog redelijk in tact. Onderweg kwamen we lans de Carolina brug, die aan twee kanten ingestort is, omdat er schepen tegen aan zij gevaren...nu vaart er weer n pontje.
's middags hebben we in Overbridge lekker gerelaxeerd, dwz., totdat er een verschrikkelijke zomerbui naar beneden kwam. Toen moesten we schuilen.
de suri's zelf trokken zich niets aan van het buitje: ze voetbalden, stoeiden, aten en zwommen gewoon door in de stortbui. Kouder wordt het nl.niet in zo'n bui!

• 28 Juli 2014 - 09:56

Huub:

Leuk,om jullie te volgen,zo te lezen is de ontwikkelingshulp die wij gedoneerd hebben aardig verdeeld.
    We hebben 4 miljard oude guldens geschonken,dus er moeten veel erg rijke mensen wonen.
    Succes met speurtocht .

Fijne vacantie !!!!

• 04 Augustus 2014 - 09:57

Rani:

Hoi MRJ,

Wat geweldig leuk weerom jullie reis te volgen! En zeker nu. Het roept een heleboel herinneringen op! Hebben jullie het naar je zin? Al heri heri gegeten? Wat vinden jullie vh regenwoud (leeggeroofd helaas)? En vd verschillendebevolkingsgroepen! Al bij de bosnegers geweest? Gaan jullie ook nog met de boot over om te slapen ie plantagehuis? Ik heb dat op de fiets gedaan toen. Dat was erg bijzonder! Heeft M last v enthousiaste creolen die bijzondere geluiden maken als ze haar zien? :-)
    De brulapen al gehoord (de echte,niet de Su mannen)? Slapen jullie ie hangmat ih regenwoud? Met of zonder electriciteit savonds?

Kortom ik heb 100 vragen maar wens jullie vooral veel plezier! Tip: koop de boeken v Cynthia Mcloud als je daar bent. Ze gaan allen over Su en de plekken die je bezoekt. Het geeft nog meer kleur aan jullie reis daar en leest makkelijk weg!

x RJD

• 04 Augustus 2014 - 20:24

Leonie En Jasper:

Dag globbetrotters,

Het heeft even geduurd voordat we de beschikking kregen over jullie reis-site, maar daar zijn we dan.

Hoewel ik nooit in Suriname geweest ben, komen sommige namen me heel bekend voor. In 1979 is Jasper daar alleen geweest. Natuurlijk hield hij mij van zijn wel en wee op de hoogte, hij logeerde daar zoals jullie wel weten, bij Co en Corrie die daar tijdelijk gestationeerd waren. Inmiddels zal er wel wat veranderd zijn, neem ik aan, maar de vrolijke en kleurrijke bevolking zal nog het zelfde zijn .De naam Domburg zegt me wel iets, maar meer omdat wij zelf in deze gemeente gewoond hebben, maar dan wel in Zeeland. Momenteel verblijven wij zoals jullie weten in Alphen ad Rijn, waar de gemiddelde temp. ook rondom de 26 graden ligt. Ook wij hadden een tropische bui op de Assumburg. We hebben verder het genoegen om een tropisch vogeltje gezelschap te houden. Wat kan dat beest een herrie maken! Hij is helaas ook nooit moe, dus dat komt ook wel overeen met het vooroordeel over mensen in een bepaald land. Als het goede dier een maal rond vliegt, krijg je hem bijna niet meer in zijn kooi. Dat komt natuurlijk ook, omdat hij zo op ons gesteld is denk ik.
    We hebben inmiddels Daantje een nachtje te logeren gehad, dat is wel even wennen voor de buren want dat geluid zijn wij en zij niet meer gewend.
    We gaan vaak naar ma, morgen brengen we een bezoek aan Tante Lies. Om fit te blijven hebben we hier en daar wat onkruid tussen de tegels vandaan gehaald, zodat het aanzicht en aanzien van de straat aanmerkelijk is opgevijzeld. Er gaan nu geruchten dat de WOZ-waarde in beweging komt.

Het bezoek met H&A aan Heineken Zoetermeer was hartstikke leuk. Groot gebied zeg. En in het productieproces weinig mensen. Indrukwekkend bottle-proces. Eén ding viel ons tegen: nergens een foto of vermelding van de heer RFM v. Vliet. Wij hadden gedacht dat elke 5 minuten zijn naam zou vallen - onder eerbiedig knikken - maar niks daarvan. Enige uitleg bij terugkomst lijkt gewenst. Aansluitend hebben we bbq gedaan bij Rani en Johan en daar was niks mis mee.

Ik heb voor jullie wat foto's van het wassende water genomen. De voetjes zijn droog gebleven hoor!
    Achteraf was het helemaal niet nodig geweest, om de piano naar boven te sjouwen. Ik mag aannemen dat jullie dat ding zelf wel weer naar beneden halen. Of misschien van de trap af gooien, want er speelt toch niemand op. Wij wensen jullie een heel plezierige vakantie toe, mocht je per toeval onze neef Kevin tegen komen doe hem de groeten.

In jullie huis hebben we het verder prima naar ons zin. We kunnen heerlijk de boel laten verslonzen: dat herkennen jullie zeker wel. Het weer is tot nu toe schitterend. We hebben ook heerlijk gefietst naar Noorden. Dus we zijn hartstikke zoet.

Groetjes Leonie

• 04 Augustus 2014 - 23:56

MRJ Van Vliet-Soeterbroek :

Ha Rani, ja we genieten enorm. Verschillende voormalige plantages hebben we bezocht en ik heb een boek van Albert Helman, alias van een voormalige minister Lou Lichtveld gelezen. Hij is uiteindelijk gestorven op het eiland Trinidad (waar wij ooit ook geweest zijn) in een huis dat hij net als de plantage Bel- Exil had genoemd. Omdat we over een paar dagen naar Frans Guyana gaan ben ik nu Papillon aan het lezen.
    er zit een lampje op mijn reader. Als het batterijtje leeg is, heb ik pech, want tm JawJaw is electriciteit (laat staan Wifi!!) een schaars goed. Douchen met koud water, of gewoon in de rivier went best!